کنترل موتور و پیدایش اینورتر کنترل دور موتور

کنترل موتور در گذشته

تمام موتورهای برقی نیاز به یک سیستم کنترل دارند. این سیستم کنترل موتور ممکن است به سادگی یک سوئیچ ON / OFF باشد ، مانند فن تهویه. یا ممکن است این عملیات به حدی پیچیده باشد که یک سیستم کامپیوتری احتیاج باشد مانند خطوط تولید در هر دو سیستم کنترل روشن و خاموش مورد نیاز است اما تفاوت بین سیستم ها نحوه عملکرد کنترلی آنها است. یک سیستم کنترل موتور می تواند علاوه بر کنترل ON / OFF ، میتواند سرعت و گشتاور موتور را تنظیم نماید و حفاظت هایی مانند کنترل اضافه بار موتور داشته باشد .

برای کنترل ON / OFF موتور معمولا از تجهیزاتی مانند کنتاکتور و کلید اتوماتیک استفاده می شود ، که با طراحی مدارات فرمان قابلیت تغییر جهت حرکت موتور هم فراهم می شود. در این روش ولتاژ و جریان کامل به طور مستقیم بر روی موتور اعمال می گردد.

یک موتور AC هنگامی که اینگونه روشن می شود با حداکثر سرعت و گشتاور شروع به کار می کند که برای برخی از کاربردها قابل قبول است اما در عین حال مشکلاتی هم دارد :

جریان راه اندازی برای موتور در هنگام شروع می تواند شش تا سیزده برابر جریان عادی باشد.

که برای راه اندازی هم زمان چند موتور نیاز است تا ظرفیت برق کارخانه را چندین برابر کرد و در غیر این صورت می تواند باعث قطع کل سیستم شود.

مشکل دیگر ناشی از شوک اولیه در راه اندازی و به طبع آن فرسوده شدن سریع موتور .

هنگامی که موتور در زمان راه اندازی حداکثر جریان را بکشد ، گرما تولید می کند و این باعث فرسوده شدن تجهیزات راه اندازی در تابلو برق می گردد.

گشتاور راه اندازی الکترو موتور قفس سنجابی می تواند تا ۱۴۰ درصد گشتاور نامی باشد. گشتاور راه اندازی ناگهانی می تواند به بار متصل شده به الکترو موتور آسیب برساند .

همچنین ممکن است کنترل زمان متوقف شدن موتور مهم باشد.

در بعضی از کاربردها مهم این است که وقتی موتور از کار می افتد ، دقیقاً در زمان و مکان مورد نظر متوقف شود .در حالت عادی ، هنگامی که یک موتور از کار افتاده است ، بار مجاز است تا با اینرسی خود متوقف شود ، به این معنی که هر چه بار بزرگتر باشد ، این زمان طولانی تر است. این باعث می شود برای برخی از کاربرد های حساس شرایط ناامن ایجاد شود .

به دلیل وجود یک یا چند مورد از این نگرانی ها، طی سالیان متمادی، روشهای مختلفی برای اعمال برخی از کنترل موتورها انجام شده است.

برخی از انواع تغییر سرعت کنترل موتور که در گذشته استفاده شده اند عبارتند از:

روش های مکانیکی

روشهای مکانیکی برای کنترل سرعت موتور با استفاده از وسایلی مانند ترمز ، کلاچ و گیربکس . همانطور که تصور می شود این روش ها پر هزینه می باشد .

کنترل انتقال هیدرولیکی

روش انتقال هیدرولیکی با استفاده از یک مبدل گشتاور است. این روش نصب پیچیده ای دارد و نیاز به نگهداری مداوم دارد.

کنترل سرعت الکترو مکانیکی

این روش ترکیبی از کنترل مکانیکی و برقی است که روش ناکارآمدی است .

کنترل سرعت الکترونیکی (درایوهای AC)

در این روش از مدارات الکترونیکی برای کنترل سرعت موتور استفاده می شود .

این روش کارآمدترین نوع کنترل سرعت است، تعمیر و نگهداری کمی احتیاج دارد و دارای روش های کنترلی متنوعی است. همچنین از نظر قیمت به نسبت روش های دیگر گرانتر است اما با گذشت زمان باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش و فرسودگی در ماشین آلات می شود. این امر به سرعت باعت برگشت سرمایه گذاری اولیه می شود.

نوشتهٔ بعدی
لودسل چیست و عملکرد آن چگونه است

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.
فهرست