تازه های تکنولوژی و انرژی خورشیدی

آیا خودروهای خورشیدی کاربردی هستند؟

مارسلو دا لوز (Marcelo da Luz) از کشور کانادا، هنگام سفر به قطب شمال از یک خودرو خورشیدی استفاده کرد. او برای انتخاب یک خودرو تک نفره، یک میلیون دلار بودجه در اختیار داشت، ولی اصرار داشت از یک خودرو خورشیدی استفاده کند تا کاربردی بودن آن‌ها را به همگان نشان بدهد. اگر چنین بودجه سرسام‌آوری در اختیار شما قرار می‌گرفت، آیا به خودرو دیگری به جز ونچوری Eclectic فکر می‌کردید؟ این کمپانی فرانسوی تصمیم گرفته بود در اکتبر سال ۲۰۰۸ از نسخه نهایی این خودرو پرده‌برداری کند و قیمتی در حدود ۳۰,۰۰۰ دلار برای آن در نظر گرفته بود. با این حال بودجه زیادی در اختیار مارسلو دا لوز قرار داشت و بهای ان را پرداخت تا به همه نشان بدهد که استفاده از انرژی خورشیدی ارزان تمام نمی‌شود.

بهتر است بدانید هر کدام از سلول‌های خورشیدی بین ۱۰ تا ۴۰۰ دلار هزینه برمی‌دارند. هرچه هزینه بیشتری برای آن‌ها صرف شود، بهتر می‌توانند نور خورشید را جذب و آن را به جریان برق تبدیل کنند. خودروهای خورشیدی مسابقه‌ای که می‌توانند به سرعتی بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر دست پیدا کنند و صدها کیلومتر راه بپیمایند، از هزاران سلول خورشیدی استفاده می‌کنند که بر روی بدنه آن‌ها نصب شده‌اند. این سلول‌ها ممکن است صدها تا هزاران دلار هزینه داشته باشند. خودروهای مسابقه‌ای خورشیدی به منظور این که به سرعتی بالاتر از صد کیلومتر دست پیدا کنند باید از وزن و آیرودینامیک بسیار خاصی برخوردارد باشند.

طراحی این خودروها، وقتی در کنار موتور خاص‌شان، به این گونه خودروها اجازه می‌دهد با صدایی در حد صدای یک سشوار روی جاده حرکت کنند. بهتر است بدانید خودروهای بنزینی فقط حدود ۱۵ درصد از انرژی حاصل از سوزاندن بنزین را به انرژی تبدیل می‌کنند، ولی خودروهای خورشیدی ۹۰ درصد از نور آفتاب را به انرژی تبدیل می‌کنند. البته این میزان از بهره‌وری و کارآمدی در چهره ظاهری این خودروها بازتاب پیدا نمی‌کند و این خودروهای اغلب تک سرنشین، مانند کیک‌هایی به نظر می‌رسند که چهار چرخ داشته باشند، و همانطور که می‌توانید حدس بزنید، راننده هنگام رانندگی با خودرویی که از پنل‌های خورشیدی پوشیده شده است باید گرمای زیادی را تحمل کند.

محفظه سرنشین این گونه خودروها از سلول‌های خورشیدی پوشیده شده است و به سرعت داغ می‌شود. پرسشی که در اینجا پیش می‌آید این است که در روزهای ابری و یا در طول شب که نور خورشید وجود ندارد، این خودروها چگونه کار می‌کنند. در اینجاست که باتری و یا یک موتور بنزینی کوچک، وارد عمل می‌شود. بیشتر خودروهای خورشیدی با یک منبع انرژی اضافی نیز کار می‌کنند تا اطمینان حاصل شود هر زمان به خودرو احتیاج داشتید قادر است به حرکت در بیاید. راستش را بخواهید، جیمز دایسون (James Dyson)، مخترع جارو برقی بدون کیسه، به تازگی از اختراع جدیدش رونمایی کرده است.

او یک خودرو برقی اختراع کرده است که سقفی پوشیده از سلول‌های خورشیدی دارد تا بتواند مسافت هرچه بیشتری را بپیماید. به این ترتیب، انرژی خورشیدی می‌تواند در خدمت خودروهای برقی در بیاید و مسافتی که قادرند بپیمایند را هر چه بیشتر افزایش بدهند. اگر انرژی خورشیدی به این روش در اختیار خودروهای برقی قرار بگیرد، این خودروها قادر خواهند بود هنگامی که آسمان آفتابی است و نور زیادی وجود دارد، انرژی‌شان را از طریق پنل‌ها تأمین کنند و هنگامی که هوا تاریک می‌شود، نیروی ذخیره شده در باتری را به کار بگیرند.بزرگ ترین قایق خورشیدی جهان این بار به نام علم عازم دریا شد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، این قایق که به تجهیزات منحصر به فردی مجهز شده است گروهی از دانشمندان را برای نظارت بر آب و هوای “جریان خلیج” در اقیانوس اطلس، به سفر می برد. جریان خلیج جریانی است که اقلیم سواحل شرقی آمریکای شمالی و غرب اروپا را تحت تاثیر قرار می دهد.هدف از این سفر دستیابی به شناخت فرایندهایی است که اقلیم را تنظیم می کنند.قایق Tûranor از ساحل La Ciocat, در فرانسه راهی اقیانوس می شود تا طی یک سفر اکتشافی چهار ماهه اقیانوس اطلس شمالی را بپیماید.تجهیزات این قایق همانطور که در مدیترانه پیش می رود آزمایش هایی را انجام خواهد داد اما مرحله دشوار این سفر وقتی آغاز می شود که این قایق به میامی در فلوریدا می رسد یعنی در جنوب غربی جریان خلیج.

در این منطقه، فیزیک دانها، زیست شناسان و متخصصان اقلیم از دانشگاه ژنو به سرپرستی پرفسور مارتین بنیستون مدیر موسسه علوم زیست محیطی در این دانشگاه، نظارت های مداومی را از هوا و آب طی پروژه ای به نام آبهای عمیق سیاره خورشیدی آغاز خواهد کرد.این جایی است که  Tûranor  مزیت خود را به رخ می کشد. تامین انرژی مورد نیاز، فقط از طریق نور خورشید موجب می شود هیچ انتشار آلودگی وجود نداشته باشد که تجهیزات حساس و داده های جمع آوری شده را تحت تاثیر قرار دهد.از ماه مه قایق   Tûranor  پیش از بازگشت خود به سوی اروپا، سواحل شرفی آمریکای شمالی از نیویورک تا بوستون و سنت جان را خواهد پیمود.در بازگشت به اروپا Tûranor  در پایتخت ایسلند توقف می کند و در نهایت به سوی برگن در نروژ می رود تا مدتی را در ماه اوت در آنجا بماند. این سفر هشت هزار کیلومتری است و مسیر آن در قوس اصلی جریان خلیج در سراسر اقیانوس اطلس قرار دارد.یک مجموعه مداوم از اندازه گیری های فیزیکی و زیست شناختی از آب و هوا انجام می شود تا پارامترهای اصلی تنظیم اقلیم بویژه ذرات معلق موجوددر اتمسفر و فیتوپلانکتون ها را مطالعه کند.

در بین تجهیزاتی که در این قایق وجود دارد می توان به بیوباکس دانشگاه ژنو اشاره کرد ؛ گفته می شود این تنها دستگاهی است که می تواند با لیزر ذرات معلق در هوا را تجزیه و تحلیل کند.

این دستگاه به منظور انجام شناسایی زمان- واقعی و نظارت بر ذرات موجود در هوا از جمله گرده ها و هاگ ساخته شده است و از آن می توان برای  هشدار به افرادی که در آن نزدیکی به آلرژی مبتلا هستند استفاده کرد. اکنون محققان می خواهند از این دستگاه برای نظارت بر این ذرات در دریا استفاده کنند.

گروهی از دانشمندان نیز پدیده های اقیانوسی مانند پیچش و گرداب را مطالعه می کنند که در محیط مناسب به فرایندی منجر می شود که گردش ها را در اقیانوس به کار می اندازد.

 

 

نوشتهٔ پیشین
صرفه جویی انرژی با اینورتر
نوشتهٔ بعدی
پارکومتر هوشمند با بهره گیری از تکنولوژی RFID

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.
فهرست